søndag den 7. august 2011

UIM

Co-operation


SELECT - Select users for the innovation process.

Who are the users?
- festivalgæster på Grimfestival anno 2011

Where are the users?
- på festivalen fra d. 4.-6. august

How will you select users?
-       Sarasvathys ”Bird in the hand-princip”: trækker på egen omgangskreds, der er repræsenativ for den ”typiske festivalgæst”: Unge (ca. 25 år), mange studerende, af både han- og hunkøn.

What are the users’ motivations for participating?
-       deres behov bliver hørt
-       føle sig som en vigtig brik i den innovative proces frem til designløsning
-       bedre festivaloplevelser i år 2012


PLAN - Plan activities for user innovation.

How many activities do the users participate in?
-       workshop d. 5. August kl. 17-18.30
-       (evt. interviews/eller workshop 2, hvor de arbejder med de tematikker/værdier jeg har udledt fra 1. workshop (kan være med ca. halvdelen af deltagerne)
-       test af prototype/mock-up

Who participates in which activities?
-       Til workshop: alle er lige berettigede/alle samme præmisser
-       (Til interview: nogle enkelte/workshop 2)
-       Til test: ok med kun nogle af brugerne fra workshoppen + evt. nogle udenforstående, der ikke var med til workshoppen, men som stadig passer på ”festivalprofilen” – som vil bruge tid og penge på at tage af sted.

Where will the activities take place?
-       på festivalpladsen (on location)
-       test af mock-up nødvendigvis et andet sted end på festivalen. Hvis designet er meget stedsspecifikt/afhængig af stedet, kan man søge at skabe rammer der imiterer festivalen.

What is the expected outcome of the activities?


Context

INSIGHT - Generate insights on users’ motives and needs.

What insights are you interested in?
Generel indsigt i, hvad man som festivalgæst ønsker af sin festival.
Indsigt I om der er nogle knudepunkter/oplevede problematikker/irritationsmomenter/mangler/behov/drømme.
Indsigt I hvordan de betragter naturen som en ressource specifikt i forbindelse med festivals (m.a.o. kan naturen noget andet her end andre steder? Kan man bruge naturen på en anden måde end sædvanligvis? Kan man udnytte det at man er i naturen i relation til de problematikker, der opleves?)

Whose  insights are you interested in?
- den typiske festivalgæst (alle mine kvalificerede repræsentative brugere)

How can you get these insights? (toolkit, visual tangible artifacts, brugerprototyper)
-       skab et trygt rum, der ligger op til innovation.
-       Stil an med lækkerier
-       Stil an med ressourcer (toolkit m. Billeder, papir, farver, saks, lim m.m.)
-       brugerprototyper
-       Forklar at alle stemmer er lige berettigede.
-       Skøre og utraditionelle ønsker, lyster og behov er velkomne (så længe de er reelle)

What outcome do you expect?
- Indsigt i behov, oplevede problematikker, ting der irriterer, drømme, ønsker, indsigt i i hvilke situationer de bedste oplevelser indtræffer og hvorfor.


VISION - Explore visions for possible futures.


Which visions are you interested in?
-       visioner der er mulige at gennemføre i et design (ressourcer) - Både egne og festivalarrangørernes 
-       visioner som en samarbejdspartner kan forliges med
-       visioner der er innovative - som bidrager med noget nyt (og savnet) til festivaloplevelsen
-       visioner der muliggør teknologisk implementering (teknologiens motivations- og oplevelsespotentiale)
Whose visions are you interested in?
- brugernes og festivalarrangørernes (samt egne designvisioner)

How will you explore visions?
-       udlede tematikker/en rød tråd fra indsigt i brugerbehov
-   få guidende og løbende brugerfeedback på de idéer til et design, jeg udformer.  
-       lave nutids- og fremtidsscenarie

What outcome do you expect?

Sketch

SKETCH - Sketch out ideas of users’ innovations.


What will you sketch?
- designidéen (herunder både det fysiske set-up og de tænkte praksisser, der udfolder sig heromkring - altså sceneriet - og som i sidste ende giver designet dets betydning)

How will you sketch?
-   visualiseres gennem photoshop/plancer/tegning
- lave et mock-up med fysiske 1:1 artefakter - en prototype som brugerne kan afprøve og respondere på - (jf. godt kommunikationsmiddel mellem designer (facilitator) og brugere + samarbejdspartnere)
- vil indtænke teknologiens oplevelsespotentiale

Who will sketch?
- mig selv og venner der vil hjælpe med deres tekniske og kunstneriske skills (kollaborativt rum sikres i dette øjemed)

What outcome do you expect?
- Sketches der er nemme for brugerne og festivalarrangørerne at afkode.
- Mock-up der i sin udformning (look-and-feel) og i sit brugerinvolverende- og motiverende potentiale (role) bedst muligt simulerer det endeligt ønskede design.

PRESENT
Present innovations to decision makers.

What will you present? 

How will you present the innovation? evt. Designkatalog og designprincipper

Where will you present the innovation?

What outcome do you expect?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar